×
اطلاعات بیشتر باشه، مرسی برای ارائه بهترین تجربه کاربری به شما، ما از کوکی ها استفاده میکنیم

gegli

متافیزیک و عرفان_موسیقی

× درباره متافیزیک و توضیح متافیزیک. درباره موسیقی سنتی ایران
×

آدرس وبلاگ من

nedaye-kurosh.goohardasht.com

آدرس صفحه گوهردشت من

goohardasht.com/s.azarpira

هیپنوتیزم

هیپنوتیزم

از کلمه یونانی Hypnose به معنی خواب گرفته شده است شیوه هایی خاص از زمانهایی خیلی قدیم متداول بوده که
می توان در افراد خواب مصنوعی ایجاد کرد در این حالت شخص مورد آزمایش (سوژه) با عامل (کسی که آن را ایجاد کرده ) رابطه داشته و از اوامر و تلقینات عامل پیروی می کند در کشورهای امریکای جنوبی به جای لغت هیپنوتیزم از کلمه سوفرولوژی استفاده می شود در تاریخ پزشکی یونان قدیم معبدی به نام سوفرن وجود داشته و افراد برای اقدامات درمانی به این معبد رفته و بر اساس نام اسطوره های موجود به حالت خواب یا خلسه فرو می رفته اند .
مفهوم هیپنو تیزم قرار دادن افراد در خواب است که به طور واضح جویان واقعی غیر از این است در حالی که معنی سوفرو لوژیست این است که افراد در حالت آرامش توسط فردی درمانگر درمان می شوند .
به هر حال می توان گفت : هیپنو تیزم عملی است که در درک و رفتار افراد به کمک دو عامل اثر می گذارد . یکی استفاده از قوانین تلقین پذیری و دیگری رسیدن به حالتی به نام خلسه هیپنوتیزمی.
درنوشته های راجع به هیپنوتیزم سه لغت وجود دارد که باید روی معنای آنها دقت نمود.
هیپنو تیزم : روشی است که برای القای تکنیکی به کار می رود که پدیده خاصی را که مورد نظر ما است بوجود می آورد
هیپنو زیس یا هیپنوز : حالت خاصی از جسم و روان است که با ایجاد تعدیلات و تغییرات موقتی در سیستم عصبی بوجود آمده و نتیجه کاربرد تکنیکهای هیپنوتیزمی است.
هیپنو لوژی : یک عبارت کلی است و به علمی اشاره می کند که درباره درک طبیعت و ماهیت پدیده فوق و فواید و آثار آن از جمله پدیده هیپنوتیزم و روشهای ایجاد کننده آن بحث می کند .
حالت هیپنوز: به وسیله هیپنوتیزم ایجاد می شود و در حقیقت حالتی است که ذهن نقاد و پرسشگر به کنایه زده می شود و در این شرایط افکار و تلقینات مورد نیاز به سوژه ارائه می گردد. به عبارت دیگر در این شرایط آگاهی محدود شده و توجه سوژه به موضوع اظهار شده توسط هیپنوتیزمتمایل می گردد همچنین می توانیم بگوییم در حالت هیپنوز در سوژه قابلیت تمرکز و هدایت بسیار زیادی پدید می گردد.

انواع هیپنوتیزم :
خود هیپنوتیزم :
آن است که شخص خودش با تکنیک ها خودش را هیپنوتیزم می کند به خلسه فرو می رود.

 

دگر هیپنوتیزم :
آن است که فرد ، فرد یا افراد دیگری را هیپنوتیزم
می کند در این حالت این فردی که هیپنوتیزم می کند عامل یا هیپنوتیزور گفته می شود و آن که هیپنوتیزور می شود سوژه می گویند. سوژه ممکن است یک یا چند نفر باشد در مواردی که هیپنوتیزرو ماهر می تواند همزمان یک جمعیت چند صد نفره را هم هیپنوتیزم کند تکنیک های مربوط به خود هیپنوتیزم تکنیکهایی است که می شود به همه افراد در امور جامعه آموزش داد. تا از آن استفاده های لازم را ببرند این در حالی است که تکنیکهای دگر هیپنوتیزم را باید با افراد خواص که مورد نیاز آنها است آموزش داد .

 

 

تفاوت خواب و هیپنوتیزم

تعاریف زیادی برای هیپنوتیزم از زوایای و دیدگاههای مختلف وجود دارد بعضی ها هیپنوتیزم را به اشتباه معادل خواب می دانند و فکر می کنند هیپنوتیزم چیزی شبیه خواب معمولی است این در حالی است که هیپنوتیزم با خواب معمولی بسیار متفاوت است حداقل تفاوتهایی که بین هیپنوتیزم و خواب معمولی است این است که درخواب معمولی حواس پنجگانه شخص تعطیل می شود و هیچ ادراکی از طریق حواس پنجگانه ندارد مگر اینکه محرک مربوطه بسیار قوی باشد این در حالی است که در هیپنوتیزم می تواند حواس پنجگانه حساسیتش کاهش پیدا کند یا حتی برعکس افزایش پیدا کند
می توانیم حواس را تعطیل یا اجازه بدهیم به فعالیت خود ادامه بدهد این دست خود ماست که در هیپنوتیزم حواس پنجگانه به چه ترتیبی عمل کند.

 


از جمله دروس علوم متافیزیک
هیپنوتیزم
در مبحث قبلی تاریخچه کهن هیپنوتیزم بررسی و تفسیر شد در این اشاره بحث تاریخچه هیپنوز در ایران را مورد بحث قرار می دهیم با این بحث با ما همراه باشید
نظریه ملوین پاورز
در سال
۱۳۶۳ کتاب جالبی به نام فنون پیشرفته هیپنوتیزم اثر هیپنوتیزور دز بزرگ و نامی آمریکایی ملوین پاورز در ایران ترجمه و منتشر شد. مترجم و ناشر کتاب شخصی به نام (ی. و. ک. مهندلی) است که در ارتباط به تاریخ هیپنوتیزم در ایران در مقدمه مولف کتاب مزبور چنین آورده است : حرفه هیپنوتیزم به کهنسالی خود تاریخ است این هنر جذاب نخست در سرزمین مصر باستان به جهانیان شناسانده شد و توانسته است تا به امروز به حیات خود ادامه دهد هیپنوتیزم بدون شک از میان کاهنان مصری مو بدان ایرانی گذشته و بعد به یونان و روم گسترش پیدا کرده است.
(گزارش بسیار جالب کریستین سن )
در صفحه
۲۵ کتاب (ایران در عهد ساسانیان) پروفسور کریستین سن مستشرق بلژیکی از (پروفسور مولر) مطالب بسیار جالبی نقل می کند که او نیز آن مطالب را از بقایای آثار خطی مانویان که به لهجه شمالی نوشته شده است استخراج و نقل کرده است مطالب مذکور به صورت واضح یک جلسه هیپنوتیزم را که در حدود ۱۷۰۰ سال پیش توسط مانی با مهارت و قدرت خارق العاده اجرا شده است نشان می دهد . در این جلسه مانی برای دو یا سه ساعت یکی از بزرگان ساسانی را در حالت خلسه هیپنوتیزمی قرار می دهد و در این شرایط او را به دولت ها و مشهود های شگفت انگیزی
می رساند که این وقایع باعث می شود تا امیر ساسانی به مانی ایمان پیدا کند.
(هیپنوتیزم در ایران در قرن اخیر)
مرحوم اعلم الملک ثقفی که به عنوان پزشک مخصوص مظفر الدین شاه شهرت زیادی دارد به احتمال زیاد اولین فرد ایرانی بود که در حدود
۱۰۰ سال پیش در فرانسه با هیپنوتیزم آشنا شد. او که برای تحصیل در رشته پزشکی به پاریس رفته بود در پرتو پشتکار و استعداد فراوانی که داشت بزودی به تفحص در بیماریهای عصبی پرداخت.
در این محفل علمی شادروان اعلم الملک ثقفی خیلی زود از لحاظ علمی در انجام هیپنوتیزم به مهارت رسید وی در آن شرایط هنوز از لحاظ عملی به توصیف و توجیح این دانش جدید و بدیع مقدور نبود و عوامل مغناطیسی انسانی و انرژیهای روحی مغناطیسی بودند که برای توجیه طبیعت و خصلت هیپنوتیزم مورد استفاده قرار می گرفتند پس از مرگ پرفسور شاد ، دکتر اعلم الملک برای مدت کوتاهی سمت سرپرستی بخش او را بر عهده گرفت ولی به عللی او این سمت الهی را رها کرد و به ریاست بهداری شهرداری پاریس که مقام اداری مهمی بود رسید ولی دیری نپاید که دکتر ثقفی از این سمت مهم کناره گرفت زیرا آنچنان مجذوب جلسات روحی شده بود که برای افزایش دانش به سوئیس رفت.

 

تاریخچه علمی هیپنوتیزم در جهان

تاریخچه علمی هیپنوتیزم به فردی بنام دکتر فرنان روان مسمر بر می گردد این پزشک متولد تیر نیش بود و در پاریس کار می کرد و در سویس هم دار فانی را وداع گفت : سابقه کار وی بر می گردد به آشنایی او و دو فرد دیگر ، دو کیش به نام های پدر هل و پدر گاسنر که هم عصر مسمر بودند پدر هل کشیشی ستاره شناس و استاد دانشگاه وین بود و با استفاده مغناطیس یا آهن ربا بیماران در درمان می کرد پدر گاسنر کشیش و طبیب بود او هم برای درمان از مغناطیس بهره می گرفت . مسمر با کار این دو دانشمند آشنا بود و اینکه بدانیم بدان این دو چطور می دادند ، با استفاده از آهن و با تأثیرات نیروی آهن با کار درمان را انجام دادند . داستانی است درباره مسمر که بعضی ها معتقدند این داستان صحت دارد و بعضی ها هم روی صحت آن علامت سؤال گذاشتند .
به این ترتیب که می گویند که زمانی از خیابان عبور می کرد فرد بر اثر سانحه مجروح شده بود مسمر هم که آن زمان دانشجوی پزشکی بود به سمت بیمار مجروح رفت بلکه بتواند کمکی انجام بدهد در لحظاتی که مصدوم خونریزی داشت با رسیدن مسمر خون ریزیش متوقف شد بلافاصله این سوال در ذهن مسمر ایجاد شد که آیا توقف خونریزی همزمان با آمدن من اتفاقی بوده یا نه ؟ یا با آمدن من خونریزی متوقف شده است؟
برا ی آزمایش برگشت آن طرف خیابان دید بیمار خویریزی می دهد آمد بالای سر بیمار دید خونریزی متوقف شد چندین بار این عمل آزمایش در انجام داد. دید هروقت بالای سر بیمار می آید خونریزی متوقف میشود و هروقت دور می شود خونریزی شروع می کند با خودش فکر کرد گفت شاید من دارای نیرویی هستم که برروی مصدوم اثر می گذارم و باعث می شوم این خونریزی متوقف شود.
همین پدیده مسمر را در فکر و اندیشه فرو برد وبعدها معناطیس و بیماری را مطرح کرد آن زمان مسمر مطرح کرد که انسان ها دارای نیروی مغناطیسی شبیه نیروی آهن ربا هستند که آن نیروی حیوانی نامد ولی مسمر نتوانست نظریه خود را به اثبات برساند هرچه در عمل نتیجه گرفت امروزه ما می دانیم آن چیز که مسمر مطرح کرد همان هاله حیوانی نوری انسان بوده که در مبحث متافیزیک و هاله نورانی پرداختم مسمر با همین شیوه کلینیک خاصی راه اندازی کرد و با استفاده از آن شیوه ها کارهای درمان موفقی را انجام داد و به خصوص به لحاظ بیماری های صعب العلاج و لاعلاج راهی پیدا کرد همچنین به طور رایگان و مجانی درمان می کرد اقبال به سمت او آمد بیمارانش بسیار زیاد شدند حسن جسادت هکاران نسبت به او تحریک شد و همکاران با توطئه هایی که کردنئ باعث شدن که کلینیک مسمر تعطیل شود و نتواند کارش را ادامه بدهد به همین خاطر مسمر را پدر علم هیپنوتیزم می شناسیم و بعدا شاگردان او به خاطر زحمات مسمر کلمه �مسمریسم� را برای این پدیده انتخاب و استفاده کردند.
بعد از مسمر اشاره می کنیم به فرد �ابیار یا دابر پرتغالی� که از هیپنوتیزم استفاده می کرد و اعتقاد داشت که اساس کار در هیپنوتیزم تمرکز فکر است آیا پاریا دارای شخصیت بسیار اسرار آمیزی بود قیافه ای مرتاض گونه ای داشت و از این گذشته اسرار آمیز و قیافه خود برای سود کارش بهره هایی فراوان گرفت این شخصیت دارای شیوه بسیار منحصر به فرد برای هیپنوتیزم بود به گونه ای که به چشم سوژه خیره می شد و به یک فریاد ندا می داد بخواب و سوژه به خلسه فرو می رفت آیا پاریا معتقد بود که � به نظر می رسدبا افسوس هم می توان افراد را بیمار و هم بیماران رادرمان کرد�.
بعد از آن ؟ می جویم از دکتر جیمز برید پزشک انگلیسی چشم پزشک و جراح که از طریق یکی از شاگردان مسمر به نام �لافونتین� با هیپنوتیزم آشنا شد که برید هم با یک پدیده اتفاقی فهمید که می تواند با خیره شدن به منبع نور هم
می توانند به فلسه هیپنوتیزمی فرو بروند برید فردی است برای اولین بار در سال
۱۸۴۲میلادی از کلمه هیپنوتیزم استفاده کرد و بعد از آن این کلمه رایج شد و بعد از آن در جهان مورد استفاده و مورد قبول قرار گرفت تا قبل از آن کلمه هیپنوتیزم مطرح نشده بود استفاده هم نمی شد .
همچنین در دندانپزشکی هم کاربردهایی دارد با استفاده از هیپنوتیزم می شود به دندان وی بی حسی داد می توانیم با آن کاهش خونریزی های بعد از جراحی دندانپزشکی را داشته باشیم.
و همچنین کاهش عفونت بعد از عمل . یک کاربرد بسیار مهم هیپنوتیزم در عمل پزشکی استفاده از آن برای انجام زایمان بدون درد به صورت طبیعی است مستحضر هستید زایمان طبیعی دارای درد بسیار زیادی است و به طور معمول هم نمی شود خانمها را بی حسی داد . یا بی هوش کرد و زایمان طبیعی داشته باشند.
چون بی حسی و بی هوشی باعث اختلال در مکانیسم های زایمان طبیعی خواهد شد به این منظور خانمهای باردار از ماه پنجم شروع می کنند به هیپنوتیزم کردن هفته ای یک جلسه
۲۰ دقیقه تا ماه نهم او را شرط می کنند به گونه ای که در هنگام زایمان بتواند زایمان بدون درد داشته باشد.

 

 

کاربردهای هیپنوتیزم

کاربردهای هیپنوتیزم محدود است و در بسیاری از جاها کاربرد ندارد. در برخی جاها نه تنها مفید نیست بلکه مضر هم واقع می شود.
اول اشاره کنیم هیپنوتیزم کاربردهایی در امر پزشکی دارد برای این منظور شخص لازم است اول پزشک ابعاد هیپنوتیزم را یاد گیرند و در امر پزشکی استفاده کنند همین جا تذکر می دهیم که افراد غیر پزشک به هیچ عنوان از لحاظ قوانین و مقررات اجازه ندارند با استفاده از هیپنوتیزم درمان کنند در امر پزشکی استفاده های متفاوتی برای هیپنوتیزم قائل هستیم.
اول برا ی تسکین درد مستحضرید برای تسکین درد از شیوه های مختلفی استفاده می شود که رایج ترین شیوه استفاده از داروهای مسکن آرام بخش است پزشکانی هیپنوتراپیست هستند موفق شدند برای برخی از دردها مثل برخی انواع: سردرد, ارتروز ، درد مفاصل, دردهای خیالی, دردهای عصبی,‌ برخی از دردهای مزمن, برخی از دردها انواع سرطان بهره بگیرد درمان بیماری ها کاربرد دیگری است از هیپنوتیزم می باشد .
بخصوص در بحث کاربرد هیپنوتیزم درمان همه بیماری ها نیست بلکه در برخی از موارد فقط به عنوان درمان کمکی و جانبی عمل می کند. بیماری هایی که با هیپنوتیزم درمان
شده اند در مورد جسم و روان ، اسناد و مدارک آن در مرکز جهاد دانشگاهی و بیمارستان موجود است.
به این ترتیب است: بی خوابی, زخم معده,‌ زخم اثنی عشر, اعتیاد, کنترل وزن, (چاقی و لاغری) اختلال ادارار, برخی کمردردها, برخی دردهای گردن, درماتیت, التهاب پوست, اگزما, آسم, کنترل رفتار, داشتن شخصیت چندگانه, شب ادارای, ترس از تاریکی, ترس از ارتفاع, ترس از تنهایی, ترس از آب, ترس از �
بالطبع نمی شود درد قایق آخر هنگام زایمان هیپنوتیزم کرد و زایمان بدون درد داشته باشد در کاربرد آخر امر پزشکی استفاده از هیپنوتیزم به جای بی حسی و بی هوشی برا ی عمل جراحی است جراحی های زیادی در مراکز و دانشگاههای دنیا انجام شده است که در آن بیماران را با هیپنوتیزم بی حس یا بی هوش کرده است و عمل جراحی صورت گرفته است.
در مواردیکه از شیوه های معمولی بی هوشی بهره نگرفته اند این موارد به ثبت رسیده است:
جراحی برداشت موضع, جراحی لیب ریوی, جراحی تیروئید, جراحی قلب, سزارین, برداشتن رحم, جراحی معده, جراحی وبا و سل, جراحی پستان, برداشتن آپاندیس, برداشتن جنون پستان, پیوند پوست‌, آب مروارید, گوی تاژ, از گونه
جراحی هایی است از هیپنوتیزم به عمل رسیده است کاربرد هیپنوتیزم در مسائل دیگر مورد تحقیق است.
دانش آموزان و دانشجویان ممکن است به دلیل مختلفی دچار افت تحصیلی شوند از جلمه فقدان انگیزه هدف و برنامه در امر تحصیل است, عمل نکردن حافظه, کم بودن قدرت, درک و فهم قدرت, خلاقیت عدم و آرامش در کلاس درس و یا بخصوص در امتحانات داشتن اضطراب و موارد بسیار زیاد دیگر که بسیاری آنها با هیپنوتیزم و تلقینات هیپنوتیزمی قابل درمان هست.
هیپنوتیزم می تواند باعث تقویت حافظه شود, می تواند در انگیزه, ایجاد هدف و علاقه کند در فرد باعث تسهیل در فهم و یادگیری می شود افزایش قدرت خلاقیت به دنبال خواهد داشت.افزایش بهره گیری در مطالعه همچنین آرامش در امتحان که بخصوص دراین بخش تأکید داریم و مستحضر هستید که هیپنوتیزم در مدارس و دانشگاههای ما برای دانش آموزان و دانشجویان به صورت عام استفاده می شود.
هیپنوتیزم در مسائل حرفه ای هم کاربرد دارد. آنهایی که شاغل هستند ممکن است به دلیل مشکلات مختلف نتوانند موفقیت در شغلشان داشته باشند بخشی از مشکلات فیزیکی است و باید در جای خودش حل شود و آن بخشی که مربوط به تواناییهایی که درون شخص است در هیپنوتیزم قابل بهبود هست. در امر ورزش هم هیپنوتیزم کاربرد دارد با هیپنوتیزم و تلقینات هیپنوتیزمی می توانیم. مهارتها و تواناییهای
حرفه ای یک ورزشکار را افزایش دهیم آن تواناییهای که ورزشکارها به شکل عام احتیاج دارند و تواناییهایی که بطور خاص در برخی از رشته ها مورد نیاز است را می توانیم با هیپنوتیزم در فرد تقویت کنیم.
ورزشکار یک ورزشکار رزمی علاوه بر تواناییهای عمومی به جرأت و جسارت زیادی نیاز دارد که با هیپنوتیزم قابل بهبود است در امور هنری هم هیپنوتیزم کار برد دارد با هیپنوتیزم و تلقیات توانمندی های کیفی و کمی یک هنرمند را تا چند برابر افزایش دهیم.
هیپنوتیزم در مسائل پلیسی و جنایی هم کاربرد دارد امروزه در کشورهای پیش رفته از هیپنوتیزم برای کشف جنایت بهره می گیرند در این رابطه می توانیم با هیپنوتیزم عامل فراموشی را در جنایتکار و شاهدان از بین ببریم و امر بازجویی در سکوت صورت گیرد.
کاربرد دیگر دارد تصریح در یادآوری و همچنین کمک به باز سازی صحنه جرم مورد دیگری است که در هیپنوتیزم و امور قضایی می شود استفاده کرد.
در نهایت اشاره می کنیم به این که برخی از افراد اعتقاد دارند که برای هیپنوتیزم می توانیم برای منظور سفر در ماورای یا بعد مکان و زمان هم بهره گیریم خوب این مقوله بسیار ظریف و حساس است که بعضی ما اعتقاد ندارند در
خلسه های عمیق هیپنوتیزمی که روح شخص از قید مکان و زمان آزاد می شود و شخص در ماورای بعد مکان و زمان قرار می گیرد.

 

خطرات هیپنوتیزم

هیپنوتیزم دارای خطرات و محدودیتهایی است بعضی افراد متأسفانه اینطور مطرح می کنند که هیپنوتیزم هیچ گونه خطری و محدودیتی ندارد شاید در اشتباه هستند یا برای تبلیغ کار خودشان این اشتباه را مرتکب می شوند که ما به هر حال معتقد هستیم هیپنوتیزم هم خطراتی دارد هم محدودیتها وهم معذوریتها ، که اشاره خواهیم کرد.
بر آن افراد که مبتلا به بیماری های قلبی, بیماری های عصبی, بیماری های روانی و بیماری های متابولیستی هستند باید از هیپنوتیزم با دقت و تأمل کافی استفاده شود همچنین برای بیماران ژنتیکی و تنفسی محدودیتهایی وجود دارد این گونه بیماران باید حتما تاریخچه بیماریهایش مورد بررسی قرار بگیرد و بعد تصمیم بگیریم‌ آیا برای آنها از هیپنوتیزم استفاده کنیم یا نه خطراتی دیگر که در هیپنوتیزم وجود دارد خطرات بر اثر تلقینات است ممکن است در تلقینات افراط یا تفریط صورت بگیرد و این باعث می شود که خطراتی به دنبال داشته باشد.
توهم قدرت در هیپنوتیزم ازخطرهایی است که فقط از هیپنوتیزم به تلقین برمی گردد و برخی اوقات عاملین
موفقیت هایی اتفاقی پیدا می کنند ممکن دچار توهم شوند. و فکر کنند و توان دست خودشان است در حالی است که
می توان این را اصلاح کرد.
این قدرت و توانمندی تلقین و علمی است که در این راه از آنها استفاده می شود سوء استفاده های مالی و همچنین
سوء استفاده جنسی خطر دیگری است که بعضی از افراد متأسفانه می کنند یا بعد از هیپنوتیزم برنامه را به گونه ای طراحی می کنند که بعد از هیپنوتیزم بتوانند سوء استفاده کنند به همین خاطر باید دقت کرد که برای هیپنوتیزم به افراد مطمئن باید مراجعه کرد.
در بعضی اوقات ممکن است در هیپنوتیزم و تلقیناتی که بصورت نادرست صورت می گیرد شخص از واقعیت های موجود در جامعه جدا شود و دچار مشکلاتی گردد . خطر دیگر این است که از کاربردهای هیپنوتیزم بخواهند همه چیز را توجیه کنند اما اشاره کردیم هیپنوتیزم نوش داروی همه بیماریها نیست.
ایجاد رابطه ای عاطفی بین عامل وسوژه خطر دیگری است به همین خاطر رابطه بین عامل و سوژه باید جدی و رسمی باشد در تمام جلسات هیپنوتیزمی باید به غیر از عامل و سوژه نفر سومی هم به عنوان شاهد وجود داشته باشد همچنین باید در تمام مراحل از هیپنوتیزم کردن جنس مخالف خودداری کرد یعنی آقایان برای آقایان و خانم ها برای خانم ها کار کند.
درد در نقاطی از بدن هنگام هیپنوتیزم یا بعد از هیپنوتیزم خطر دیگری است. این درد ممکن است از قبل وجود داشته است ولی چون درد خفیف بوده متوجه نمی شده سوژه چون در خلسه بود متوجه این درد خواهد شد.
بعضی اوقات درد بد خاطر به قرار گرفتن بدن یابد قرار گرفتن عضوی از بدن به شکل نامناسب رخ می دهد .
سختی در بیدار شدن خطر دیگری است: که در برخی موقع سوژه ها بعد از جلسه هیپنوتیزمی به راحتی برنمی گردند و عامل برای پیدا کردن آنها مشکلاتی خواهد داشت بخصوص سوژه هایی که مشکلات عقیدتی دارند سرخوردگی ها وناراحتی های زیادی دارند وقتی در خلسه فرو می روند.
حالت سرخوشی به آنها دست می دهد باعث می شود که عمدا تمایلی برای بازگشت نداشته باشد. البته هیپنوتیزم برای کسانی که افسردگی شدید دارند برای افرادی که بیماریهای روانی خاصی دارند ممکن است که خطرناک باشد. حتما در این موارد باید روی این افراد دقت تحمل و تأمل کافی شکل گیرد.
همچنین تخلیه اطلاعات هم خطر دیگری است برخی اوقات افراد از هیپنوتیزم شونده استفاده می کنند. برخی تخلیه اطلاعاتی افراد که وجود آن شاهدی که عرض کردیم به حل مشکل مورد نظر کمک خواهد کرد.

 

علائم ایجاد حالتهای هیپنوتیزمی

داوالمان که یک هیپنوتیزور برجسته می باشد معتقد است که در جریان هیپنوتیزم علائمی پیدا می شود که نشانه اختصاصی هیپنوتیزم بوده و نمی توان به سادگی با ظاهر سازی آنها را جعل کرد این علائم در یک نگاه توسط هیپنوتیزور آگاه مشخص می گردد این علائم عباتند از:
- گرم شدن بدن
- افزایش ترشحات اشکی
-مختصر قرمزی در سفیدی چشم که بخصوص پس از بیداری قابل دیدن است .
-ایجاد پرشهایی در پلکها
-تمایل چشمها در چرخش به سمت بالا

ویژگی های یک هیپنوتیزور خوب:
بعضی ها متأسفانه فکر می کنند با چند جلسه مطالعه کردن یا در چند جلسه هیپنوتیزم بودن یا یکی دو تکنیک یاد گرفتن دیگر هیپنوتیزور حرفه ای هستند این در حالی است که هیپنوتیزور حرفه ای بودن نیاز به خصوصیات و ویژگی های خاصی دارد نیاز به علم آگاهی و دانش زیاد دارد و از همه مهمتر نیاز به تجربه های بسیار قوی دارند در این بحث اشاره خواهیم کرد به یک هیپنوتیزور خوب و خصوصیاتی که اساساً و اثاثا در یک هیپنوتیزور باید داشته باشد :
اولین مطلب : یک هیپنوتیزور خوب باید دارای سلامت و تعادل در جسم و روان باشد,‌موقع کار خسته نباشد, داشتن انرژی زیاد, جسمی و فکری خیلی مهم است,‌ عدم خواب آلودگی, عدم وجود ناراحتی اهمیت دارد,‌ داشتن زندگی سالم مهم است.
از صفات منفی دور باشد وهمچنین یک عامل حرفه ای نباید سیگار مواد مخدر و مشروبات الکلی استفاده کند .
دومین مطلب:‌ اعتقاد داشتن به هیپنوتیزم است. در هیپنوتیزم باید اعتقاد کامل و مناسب داشته باشد و به این علم احترام بگذارد . از هیپنوتیزم نباید به عنوان سرگرمی و پرکردن اوقات فراقت استفاده شود از هیپنوتیزم نباید برای تحمیل عقاید خودمان به دیگران بهره بگیریم از هیپنوتیزم نباید به عنوان ابزاری برای سودجویی مالی و مادی بهره گرفت و همچنین اهداف غیراخلاقی هم را کاملا باید کنار گذاشت.
سومین مطلب:‌ داشتن اعتماد به نفس ویژگی دیگری است. که لازم است اعتماد به نفس در عامل باعث ایجاد اهمیت احساسها در سوژه می کند و برای رسیدن به اعتماد به نفس موانع بسیار زیادی است که هیپنوتیزور را ارجاع می دهد.
به منابع موجود در بحث شناسایی اشاره خواهیم کرد برای به کار روی مطلب شماره سه اعتماد به نفس لازم در شخص ایجاد خواهد شد ولی اشاره داشته باشیم که گیرایی ظاهر و باطن عامل روی سوژه اثر می گذارد. رفتار متین عامل اثرگذار است جاذبه است صدای عامل مهم است.
استفاده مناسب از کلمات و جملات در جای خودش حائز اهمیت است و نگاه عامل هم باید محافظ و جاذب باشد بالطبع بی توجهی وبی خیالی در عامل, لرزش صدا, تیک در بیان, حرکات زائد و ناگهانی, مکث بی دلیل, نگاه لرزان,‌ خنده و شوخی هم تأثیر منفی خواهد داشت.
همین طور اشاره کردیم یک هیپنوتیزور حرفه ای باید دارای جاذبه بسیار زیاد باشد و یک خلسه نفوذ کننده و اثرگذار داشته باشد و این هم مربوط به ظاهر و هم به نگاهش و هم به صدایش و هم به شخصیت باطنش است یک هیپنوتیزور خوب باید بتواند در خودش ایجاد تمرکز کند تمرکز خوب و عالی و بتواند این تمرکز را حفظ کند.
چهارمین مطلب: همچنین داشتن اعتقاد کامل به اصول اخلاقی و انسانی خیلی لازم و مهم است یک عامل خوب باید قدرت تشخیص و قضاوت داشته باشد به خوبی بتواند هنگام صحبت کردن سوژه اطلاعات کافی به دست بیاورد و همچنین اطلاعات تکمیلی را از شیوه های جانبی به دست آورد و بتواند تصمیم بگیرد آیا این فرد نیاز به هیپنوتیزم دارد یا نه آیا هیپنوتیزم برای این فرد لازم است یا نه اگر هست و لازم از چه شیوه و چه تکنیکی باید بهره گرفت.
پنجمین مطلب: آشنایی با تلقین ، اصول و قوانین تلقین، قواعد و نظرات تلقین خیلی مهم است. حتما به بحث بخش دوم کتاب یعنی قوانین تلقین توجه شود آنجا همین قدر اشاره کنیم که تلقین موتور روح و انرژی است کار هیپنوتیزور هست شخص باید بتواند نیرویش بهره بگیرد.
ششمین مطلب: شناخت از انرژی ماورایی انسان شناخت از انرژی ، مهار و کنترل این انرژی ها و استفاده از آنها در امر هیپنوتیزم هم می تواند به هیپنوتیزور بسیار بسیار کمک می کند.
هفتمین مطلب:‌ آشنایی با علائم وخطرات هیپنوتیزم که در همین کتاب به آنها اشاره خواهد شد.
عوامل موثر بر هیپنوتیزم :
عوامل بسیاری هستند که بر امر هیپنوتیزم اثر
می گذارد:
۱-سن:
سن هیپنوتیزم پذیری در افراد در سنین مختلف یکسان نیست عموما کودکان زیر
۶ سال هیپنوتیزم نمی شوند بالای ۶ تا ۲۰ سال سنین بسیار خوبی است باز از ۲۰ تا ۳۰ هم خوب است ولی از سن ۳۰ سالگی به بعد هیپنوتیزم پذیری افراد کم
می شود و بالطبع هیپنوتیزم کردن افراد مسن کار سخت و دشواری است از لحاظ سنی می توانیم بگویم که همه افراد هیپنوتیزم نمی شوند تعداد زیادی از افراد در سنهای مختلف می توانیم هیپنوتیزم کنیم ولی عده قلیلی هم به طور کلی هیپنوتیزم ناپذیر هستند.
۲-دوم جنسیت :‌
خانم ها هیپنوتیزم پذیرتر از آقایان هستند به طور کلی هر چند در موارد خاص ممکن عکس این باشد اما ببینیم چقدر؟ اثرگذار است افرادی که مشاغل ظریف هنری و لطیف دارند خیلی راحت هیپنوتیزم می شوند افرادی که به گونه ای بدانند از شغلشان شرطی شده به راحتی هیپنوتیزم شده اند آنها هیپنوتیزم می شوند. ولی افرادی که در کارهای اقتصادی و سیاسی هستند هیپنوتیزم کردنشان سخت تر است

سوم : آب و هوا
شرایط اقلیمی و جغرافیایی آب و هوا بسیار تأثیر گذار است که برخی از آب و هواها آرام بخش است. برخی آب و هوا اساسا تحریک کننده سیستم عصبی است و بالطبع این روی عمل هیپنوتیزم هم اثر خواهد گذاشت .
چهارم : محیط
شرایط محیطی اثرگذار است از جمله نور و رنگ در محیط,‌ بو و رایحه محیط, موسیقی و سکوت در محیط اثرگذار است همچنین دما در محیط هم موثر واقع می شود.
شخصیت :
شخصیت سوژه عامل اثر گذار دیگر است: افرادی که دارای قوت بسیار بالا هستند خود فرد هیپنوتیزم می شوند و احساسات و هیجانات و ذهنیت های فرد خود اثر گذار است

 

ابزار و امکاناتی که در اختیار هیپنوتیزور برای هیپنوتیزم کردن سوژه است

الف : اولین ابزار تلقین است تلقین بهترین وسیله است که در اختیار یک هیپنوتیزور قرار دارد.
ب: استفاده از تأثیرات نگاه است به هیپنوتیزور به خوبی از نگاهش حداکثر حسن استفاده را داشته باشد .
ج: استفاده از انرژیهای کیهانی و انرژیهای ماورائی که بتوانیم آن را مها رو کنترل و استفاده کنیم.
د:‌ استفاده از مقوله تلقیناتی است. استفاده از بعضی تلقینات می شود به شکل فکری به سوژه القا کرد.
مواردی مبنی بر استفاده از برخی وسایل فیزیکی مثل :‌ نمودار ها,‌ شکل طرح ها یا استفاده از قرصهای پلاسیبو که قرصها یا داروهایی هستند که حاوی ترکیباتی کاملا بی خطر که در مواقع خاص به سوژه داده می شود و مثلا به او گفته
می شود که با خوردن این قرص تو در یک خواب عمیق فرو می روی یا این قرص باعث ایجاد خلسه عمیق و هیپنوتیزم پذیری بالا می شود.

 

 

شبهات در مورد هیپنوتیزم

اولین شبهه این است که عده ای مطرح می کنند در حالت های هیپنوتیزم می توانیم افراد را مجبور به انجام هرکاری کنیم و از آن طریق سوء استفاده هایی از افراد کرد.
باید عرض کنیم که در حالت هیپنوتیزم سوژه تن به انجام هرکاری یا همه کار نمی دهند بلکه در این حالت افراد تن به انجام کارهایی که مطابق با میل وسلیقه شان باشد می دهند بالطبع اگر در هیپنوز از افراد بخواهیم کاری انجام بدهد که با میل و عقایدشان مخالف است به هیچ عنوان تن نخواهد داد البته در موارد خیلی محدود هیپنوتیزورهای حرفه ای و خیلی باتجربه قادرند که از این قاعده مستثنی باشند. افراد را مجبور به انجام هر کاری حتی برخلاف میلشان می کنند که تعداد این افراد بسیار اندک و انگشت شمار است.
شبهه دوم : اینکه بسیاری از افراد فکر می کنند هیپنوتیزم نوش داروی تمام بیماری ها و مسائل و مشکلات در بعد دنیایی و آخرتی جسمی و روانی و روحی است این در حالی است که هیپنوتیزم به عنوان یک علم ، کاربردهای بسیار محدود و مشخصی دارد و در همه جا می تواند مورد استفاده قرار بگیرد . همچنین لازم می دانم که عرض کنم هیپنوتیزم یک پدیده بسیار عجیب و غریب نیست همه ماها در طول شبانه روز به کرات در کارهای زندگیمان هیپنوتیزم را تجربه کرده ایم . یا حداقل حالت های شبهه هیپنوتیزمی را تجربه کرده ایم نا خواسته و نادانسته افراد را هیپنوتیزم کرده ایم یا هیپنوتیزم شده ایم به عنوان مثال وقتی شما به فروشگاه مراجع می کنید جنسی خاصی را درخواست می کنید . برخی اوقات که جنس مربوطه را ندارد با تبلیغات صحبت و توضیحاتی که می دهد شما را تشویق یا تلقین یا مجبوربه خرید جنسی می کند که مورد علاقه و نیاز شما نیست و شما بعداً پشیمان می شوید این در واقع یک نوع هیپنوتیزم تجربی است که شخص روی شما انجام می دهد و باعث می شود آن جنس مورد نظر او را بخرید نه جنس مورد نظر خودتان را یا در برخی موارد غرق انجام کاری می شوید مثلاً وقتی که تلویزیون نگاه می کنید غرق تماشای تلویزیون می شوید بعضی اوقات اگر دیگران شما را صدا کند متوجه نمی شوید این هم به نوع تحت تأثیر هیپنوتیزم قرار گرفتید آن تلویزیون و فیلم این اثر را بر ما اعمال کرده است به گونه ای که دیگر متوجه اطراف آن نیستیم باید دقت کنیم که در این گونه موارد که حالتهای متشابه هیپنوتیزم هست در جامعه ناخواسته پیش می آید مورد سوء استفاده قرار نگیریم
.

 

 

نظرات فقها در مورد هیپنوتیزم

آخرین مطلب از این بخش که یادآوری آن بسیار مهم است این است که برخی از افراد ناآگاه بیان می کنند هیپنوتیزم فعلی حرام است و نباید سمت آن رفت این در حالی است که در مورد حلال یا حرام بودن یک فعل باید مراجع تقلید اظهار نظر کنند و در خور ما نیست که مسائل فعلی بدون اطلاع دخالت کنیم به لحاظ حساسیت موضوع عیناً از روی پاسخ هایی که مراجع بزرگ به استفتائات مربوطه داده اند
باز گو می نمائیم .
حضرت آیت الله العظمی فاضه ای : می فرمایند : اگر هیپنوتیزم همراه کار حرام انجام نشود و به قصد حرام نباشد جایز است و تعلیم و تعلم آن با این شرط جایز
است .
حضرت آیت العظمی مکارم شیرازی می فرمایند : استفاده از هیپنوتیزم مشروط بر آنکه برای کشف امور پنهانی صورت نگیرد و جنبه کشف اسرار افراد بر آن نباشد اشکال ندارد .
حضرت آیت الله العظمی بهجت می فرمایند : هیپنوتیزم اگر سبب اضراع یا ایاء نفسی یا غیره نباشد جایز است و با این فرد تعلیم و تعلم جایز است.
حضرت آیت الله العظمی صانعی می فرمایند : کاربر هیپنوتیزم بر علم پزشکی حرام نیست و استفتائات زیادی وجود دارد در باب هیپنوتیزم در علم پزشکی با شروطی که شرایطی آموزش انجام استفاده آن را جایز می دانند شرایط که ذکر شد بهتر شروطی است .
بهتر شرط آنست که برای سلامتی فرد و جامعه استفاده شود پس از مجموع استفاده هایی که صورت گرفته است و نظرات و بزرگان فرموده اند نتیجه می گیریم : تعلیم و تعلم و استفاده از هیپنوتیزم مشکلی ندارد .

 

تلقین

همانطور که در بخش تاریخچه هیپنوتیزم به آن اشاره شد یکی از برجستگان که در دوره تلقین ظاهر شد دارو پزشک فرانسوی امیل کوئه (۱۹۲۶-۱۸۵۷) بود . جمله معروف او : � هر روز ، در هر زمینه به هر صورت من بهتر و بهتر می شوم � به اندازه خود او مشهور است . روش درمانی او که به نام � کوئه ایسم � شهرت پیدا کرده برای مدتی کوتاه در فرانسه و در سالهای ۱۹۲۰ در آمریکا فروغ و درخشش کوتاه مدتی داشت . امیل کوئه به صورت اتفاقی به کشف بسیار درخشان خود نایل آمد . او روزی در داروخانه خود نشسته بود که بیماری به او مراجعه کرد و از کوئه پرسید : آیا دوایی برای درد من وجود ندارد ؟ من تمام شربتها و پودرهایی را که برایم تجویز کرده ای خورده ام . چه اشکالی در وضع پزشکی امروز وجود دارد ؟ آیا دارویی برای درمان من وجود ندارد ؟ کوئه جواب داد ؟ چرا یک داروی جدید اختراع شده و به تازگی از پاریس به دست من رسیده است . من خیال می کنم در مدت کوتاهی این دارو دردها و ناراحتیهای ترا درمان کند . من مطمئن هستم که به زودی تو خوب می شوی . بیا این دارو را بگیر و ببر و امتحان کن ، مسلماً خوب می شوی .
چند روز بعد آن بیمار با شادی و شعف فراوان و تقریباً رقص کنان به داروخانه آمد و کوئه را از درمان خود مطلع ساخت و گفت که آن دارو معجزه آساترین و مؤثرترین دارویی است که من تا به حال دیده ام . در این موقع خود کوئه دچار تعجب شد و پس از رفتن بیمار ، پیش خودش فکر کرد : چه چیزی در این دارو بوده که باعث این درمان برق آسا شده است . او نه تنها فرمول داروی ارائه شده را مطالعه کرد ، بلکه به روش آزمایشگاهی خود ترکیب دارویی آن را هم بررسی مجدد نمود و با کمال حیرت به این نتیجه رسید که هیچ یک از اقلام موجود در ترکیب دارو ، حتی با خیال پردازی نمی تواند نقشی در درمان آن بیماری داشته باشد . بنابراین هیچگونه داروی معجزه آسایی در کار نبوده است . ولی بیمار خوب شده بود . کوئه هوشمندانه مذاکرات چند روز قبل خود را با بیمار به یاد آورد . با خود گفت : بیمار این حرفها را زد ، من هم این کلمات و جملات را گفتم و وضع روحی بیمار قبل و بعد از دریافت دارو نیز چنین بود . او پس از بررسی صحبتهای خودش و بیمار به این نتیجه رسید که تنها داروی اسرار آمیز و معجزه آسا در این زمینه ، � تلقین � بوده است .
کوئه پس از این واقعه به مطالعه پرداخت و در نتیجه به کشفی نایل شد که با وجود هنوز ناشناخته ماندنش ، عظیم ترین دستاورد بشری در تاریخ علوم هیپنوتیزمی است . به این ترتیب یک بار دیگر کلمات برید و بر نهایم در ذهن ما رژه می روند ؛ در هیپنوتیزم نه نیروی مغناطیسی اثری دارد و نه چشمان نافذ و حرکات اسرار آمیز دست هیپنوتیزم و � مسأله ای به نام قدرت هیپنوتیزور در کار نیست ، بلکه مسأله مهم حالت ذهنی سوژه است . نقش و هنر هیپنوتیزور ایجاد تمرکز و هماهنگی در سوژه است . یا به عبارت دیگر ، هنر هیپنوتیزور ایجاد تسهیلاتی است که تلقین پذیری بیمار یا سوژه را بیشتر کند . آن چه که کلید مسأله است ، تلقینات به سوژه است . تنها مسأله مهم همین تلقینات لفظی است و کوئه این علم را به اوج رسانید و به روشنی مطرح کرد .

خود تلقینی :
کوئه تصمیم گرفت نظریات خود را در زمینه هیپنوتیزم ارائه کند . او معتقد بود ؛ عامل موفقیت در زمینه هیپنوتیزم جملات و کلماتی که هیپنوتیزور بیان می کند نیست ، بلکه عامل مهم در این زمینه ، پذیرش این مطالب و قبول آنها توسط ذهن خود سوژه است . بنابراین با توجه به این حالات هیپنوتیزم و تلقین تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند .
به نظر کوئه بیمار که با داروی او خوب شد به این خاطر درمان شد که به خودش تلقین کرده بود که � با این داروی جدید حتماً خوب می شود � در این جریان کوئه و داروی کوئه نقشی نداشت بلکه کار مهم را ذهنیت و تلقین به نفس خود بیمار انجام داده بود . پس از اطمینان از این واقعیت کوئه شروع به تأسیس کلینیک های رایگان برای درمان بیماران کرد که در قسمتهای بعدی این کتاب به شرح آنها خواهیم پرداخت او با وجود شهرت و محبوبیتی که بدست آورد نه به پول توجه داشت و نه دچار تکبر و خود بزرگ بینی گردید فردی که به من ( نویسنده کتاب ) مطالب و اطلاعات زیادی درباره هیپنوتیزم یاد داد در کودکی کوئه را دیده بود . او در
۶ سالگی به علت � شب ادراری � تحت درمان تلقین کوئه قرار گرفته بود .
در آن زمان او در آلمان زندگی می کرد و کوئه در سفرش به آلمان برای درمان به خانه او رفته بود این فرد هنوز متانت وقار و مهربانی کوئه را به یاد داشت و برای تمام عمر خاطره خوشی از او در ذهنش بجای گذاشته بود .
یک اشتباه بزرگ کوئه مسافرت به آمریکا بود در آن موقع مطبوعات و مردم آمریکا بیصبرانه انتظار دیدن او و شنیدن کلمات او را داشتند . در این سفر که به خرج یک موسسه فرهنگی انجام گرفت . کوئه چند سخنرانی برای عامه مردم کرد که این مجالس عمومی که کوئه بحثهای علمی و روان شناسی را برای اکثریت حضار مناسب نمی دانست به صورت بسیار ساده نظریات خود را مطرح کرد و بیشتر به جمله معروف خود که برای تلقین بکار می برد تکیه کرد . بطوری که جراید آمریکا تمام نظریات و فلسفه کارهای او را تنها در این جمله خلاصه کردند . هر روز ، در هر زمینه و به هر صورت من بهتر و بهتر می شوم ، مجلات و روزنامه ها با درک غلط و نارسانی خود از نظریات کوئه � جوک � ساختند و چند شب بعد قهرمانان معروف کارتن های کمدی مثل � میکی ماوس � � دونالدداک � و � پوپیه � در شوهای تلویزیونی به صورت استهزاآمیز و با اداهای آنچنانی این جمله را به خود تلقین می کردند . � هر روز ، در زمینه و به هر صورت من بهتر و بهتر می شوم �
روزنامه ها و مجلات شروع به مسخره کردن کوئه کردند و از آنجایی که کوئه به زبان انگلیسی تسلط کافی نداشت نمی توانست در مقام جوابگویی برآید . به این ترتیب امیل کوئه مثل بسیاری از مردان بزرگ و دانشمندی که قبل از او و بعد از او به علت نادانی و تکبر روزنامه نگاران مورد اهانت و بی آبرویی قرار گرفته بودند ؛ او هم از این لجن پراکنی ها صدمه زیادی دید .
موقعی که کوئه به فرانسه برگشت قبل از او روزنامه های آمریکایی به فرانسه رسیده بودند و به شهرت و اعتبار او صدمه زیادی زده بودند . از آن تاریخ تا سال
۱۹۲۶ که کوئه مرد ، مردی دلشکسته و از این واقعه افسرده و دلمرده بود . ولی تاریخ این قضاوت را خواهد کرد که فردی دانشمند در زمینه هیپنوتیزم عقاید بسیار درخشانی داشت . او برای ما
� قوانین تلقین � را به یادگار گذاشت .

قوانین سه گانه تلقین :
درک و فهم قوانین تلقین بسیار ساده است . اختراع و آفرینش قوانین تلقین از کوئه است ولی کار جمع آوری و تدوین را بودوئن انجام داد . تمام مطالب و اصولی که در تلقین مورد استفاده یا عمل قرار می گیرند در این سه اصل ملحوظ شده اند که توجه شما را به آنها جلب می کنیم .
۱- قانون توجه تمرکز پیدا کرده .
اگر فردی تمام توجه خود را بر روی عقیده یا موضوعی متمرکز کند این عقیده یا موضوع به تدریج برای او جنبه واقعی پیدا می کند .

۲-قانون اثر متضاد
اگر فردی خیال کند که قادر به انجام کاری نیست و در این شرایط اقدام به انجام آن کار بکند هر قدر در انجام آن کار بیشتر کوشش کند کمتر موفق می شود .
۳- قانون اثر مسلط و نافذ
اگر یک تلقین یا تشویق با نوعی احساس ، هیجان یا انگیزه توأم باشد این تلقین در این حالت بر تمام افکار و تلقین های دیگری که احیاناً در ذهن باشند غلبه خواهد کرد و تأثیر بیشتری در ذهن بجای می گذارد .
کوئه معتقد بود : تلقین به نفس چیزی به غیر از هیپنوتیزم نیست . به طور خیلی ساده ، تلقین اثرات شگرفی بر روی وضع جسمی و روحی افراد بشر دارد . همانطور که می دانیم هیپنوتیزم نمی تواند در جهت خلاف خواسته ها و تمایلات فرد تأثیری داشته باشد و در اینجا نقش ضمیر ناخودآگاه و قدرت آن مشخص می شود . ضمیر ناخودآگاه توسط تصور و پندار تحت تأثیر قرار می گیرد نه اراده ؛ در این شرایط کسی که همیشه فاتح می شود تصور و پندار است نه اراده و خواست شخصی او . این موضوعی است که بسیاری از افراد با آن موافق نیستند .
به هر حال کوئه بر اساس تجربیات
۲۰ ساله اش در زمینه تلقین درمانی به اصول زیر دست یافته بود .
۱- موقعی که اراده و پندار در دو جهت متضاد باشند ، فاتح همیشگی در این جدال � پندار � و خیال خواهد بود ، بدون شک و بدون استثناء .
۲- در موقعی که بین اراده و پندار جدالی پیدا شود ، قدرت پندار به اندازه مربع یا مجذور قدرت اراده خواهد بود .
۳- وقتی که اراده و پندار در یک جهت باشند قدرت مجموع آنها برابر جمع آنها نخواهد بود بلکه مساوی با حاصلضرب آنها خواهد شد .
۴- پندار و خیال را می توان در هر جهتی هدایت کرد .
راه رفتن از روی یک چوب باریک
با بحث درباره راه رفتن بر روی یک الوار چوبی به پهنای حدود
۳۰ سانتیمتر بسیاری از مطالب برای ما روشن میشود . تصور کنید این الوار چوبی را در کف حیاط قرار داده ایم و از کسی بپرسیم . آیا می توانی از این طرف الوار به طرف دیگر آن بروی و نیفتی ؟
مسلماً او جواب می دهد . این چه سوالی است ! معلوم است که هرکسی می تواند این کار را انجام بدهد !
حالا تصور کنید دو طرف این چوب را روی دو صندلی یا لبه دو دیوار قرار دهیم طوری که ارتفاع چوب از زمین در حدود یک متر باشد ؛ اگر دوباره سؤال بالا را تکرار کنیم ، احتمالاً هنوز افراد زیادی داوطلب عبور از روی آن می شوند . حالا اگر در حضور جمعی از جوانان شجاع فامیل بگویید : من یک آگهی منتشر کرده و به کمک پوسترهای تبلیغاتی تعداد زیادی بلیط فروخته ام و به مردم قول داده ام امشب یک انسان شجاع از روی این الوار راه می رود ، البته این الوار را بین بام دو ساختمان
۸ طبقه قرار می دهیم ! کدامیک از شما داوطلب عبور از روی آن و دریافت مقدار زیادی پول هستید ؟
مسلماً همه درجا به اصطلاح خشک می شوند و از � تصور � این حالت دچار وحشت می شوند . اگر فردی را که بدون مطالعه کافی این حرف را قبول کرده به پشت بام ساختمان
۸ طبقه ای ببریم و از او بخواهیم در لبه پشت بام روی یک نوار ۶۰ سانتیمتری که با گچ مشخص کرده ایم راه برود ، مسلماً از حرف قبلی خود پشیمان می شود و می گوید : تمام پولهای جهان ارزش این کار را ندارد .
راستی علت این کار چیست در حالی که از لحاظ منطقی هر انسان سالمی می تواند از روی این باریکه به راحتی حرکت کند چون این کار را در روی سطح زمین یا در ارتفاع کم به خوبی انجام می دهد ، راستی علت چیست به کوئه به این مسأله به این صورت جواب می دهد :
با توجه به قانون � توجه تمرکز پیدا کرده � موقعی که فردی بر روی موضوعی تمرکز پیدا کند این موضوع برای او حالت را پیدا می کند .

 

 

 

 

گزارش علمی در مورد هیپنوز

روش تازه ای برای درمان یا تسکین بیماریهای مختلف لوس آنجلس تایمز در آمریکا رواج یافته که در آن از هیپنوتیسم استفاده می شود. با این روش در درمانگاه های ویژه ای که تعداد آن رو به افزایش است شخص بیمار در درمان بیماری خود نقش عمده ای را به عهده می گیرد.

از زمانی که هیپنوتیسم به عنوان یک وسیله درمانی در سال ۱۹۵۷ از طرف انجمن اطباء امریکا به رسمیت شناخته شد دو مورد دیگر از کاربرد آن در حرفه پزشکی و اجرای قانون کشف شده است.

اداره پلیس لوس آنجلس مدعی است که در بازجوئیهای جنایی غالباً از روش هیپنوتیسم استفاده می کنند.

رئیس این اداره می گوید شخص هیپنوتیسم شده درست مثل اینکه از روی صفحه تلویزیون حوادث را بخواند چگونگی جزئیات فراموش شده و حتی شماره اتومبیلها را به یاد می آورد! او می گوید در ۶۵ درصد از موارد می توان از روش هیپنوتیسم استفاده کرد. در حرفه پزشکی برای کاهش احساس درد به هنگام زایمان و تقلیل درد در معالجه های سرطانی از هیپنوتیسم استفاده شده است. در یک کلینیک نظامی پنجاه درصد از بیماران با استفاده از روش هیپنوتیسم معالجه می شدند و دیگر نیازی به قرص مسکن ندارند. عجیب این که همراه با تغییراتی که در فکر افراد به هنگام هیپنوتیزم شدن به وجود می آید ممکن است تغییراتی در وضع ارگانیکی آنان نیز صورت بگیرد.

عده ای از پزشکان با هیپنوتیسم بیماری پوستی پوریالیس را مداوا کرده و لکه های سطح پوست را از بین برده اند. دکتر پیر لونگ جراح آمریکایی ادعا می کند که با استفاده از روش هیپنوتیسم توانسته است باعث تحریک غده های پستان شده باعث بزرگی پستان ۲۰ زنی بشود که برای بزرگ شدن پستانهای خود به او مراجعه کرده اند. این پزشک می گوید تحریک غدد بدن با استفاده از هیپنوتیسم کاری نسبتاً ساده است. به گفته او کسانی که دارای پستانهای کوچکی هستند غالباً مورد تمسخر قرار می گیرند و این ضربه ای روحی در آن ایجاد می کند.

این قبیل زنان باعث ایجاد تغییرات ارگانیکی در بدن خودشان می شوند که آن را می توان یک نوع لاغری فکری نامید که بر اثر عدم استفاده از غذا بوجود می آید. مثلاً زنی که دارای پستانهای کوچکی بود ناآگاهانه نسبت به مادر زیبای خود احساس بیگانگی می کرد و او را نمی شناخت.

دکتر لونگ با استفاده از هیپنوتیسم بطور ذهنی این تصور را در دختر بوجود آورد که صاحب پستانهای بزرگی است و این تصور باعث افزایش جریان خون او شد. قدم بعدی این پزشک این بود که در مخیله دختر تجسم عبور جریان خون حاوی مواد غذایی و هورمون را در پستانهایش بوجود بیاورد که منجر به تحریک و رشد پستانهای او شد. استفاده از هیپنوتیسم قدمت تاریخی پنج هزار ساله دارد با این وصف هنوز در مورد این روش اطلاعات کافی در دست نیست. (از اسرار مانیه تیسم)

سه شنبه 3 آبان 1390 - 3:52:12 AM

ورود مرا به خاطر بسپار
عضویت در گوهردشت
رمز عبورم را فراموش کردم

آخرین مطالب


هیپنوتیزم


نمایش سایر مطالب قبلی
آمار وبلاگ

5449 بازدید

2 بازدید امروز

0 بازدید دیروز

15 بازدید یک هفته گذشته

Powered by Gegli Social Network (Gohardasht.com)

آخرين وبلاگهاي بروز شده

Rss Feed

Advertisements